Odaberite

Yaris: Toyotin trendseter, uspeh posle 25 godina.

  • Toyotin predvodnik trendova, model Yaris, zabeležio je značajan rezultat posle 25 godina proizvodnje
  • Yaris se pridružio modelima Corolla, Camry, RAV4 i Land Cruiser koji su prodati u više od 10 miliona jedinica širom sveta
  • Četvrta generacija Yarisa postavlja nove bezbednosne i tehnološke standarde za automobile B segmenta
  • Desetomilioniti automobil, u verziji Yaris GR SPORT, sišao je s proizvodne trake pogona u Francuskoj, Toyotine fabrike s vrhunskim ekološkim standardima i evropskog centra za proizvodnju Yarisa od 2001. 

 

Brisel, Belgija, 30. mart 2023.  - Višestruko nagrađivan i uvek popularan, model Yaris dostigao je brojku od 10 miliona prodatih vozila i tako stao rame uz rame sa nekoliko drugih opšteprihvaćenih modela iz Toyotine game kao što su to već godinama Corolla, Camry, RAV4, Hilux i Land Cruiser. Time je dostignuta prelomna tačka i prodaja koja se meri sa osam cifara.

Yaris je postao uzor za inovacije u klasi, kao i pionir u uvođenju novih tehnologija i koncepata u tržišni segment kompaktniih automobila tokom skoro četvrt veka i jedan je od Toyotinih konstantno najprodavanijih modela u Evropi.

Aktuelna generacija Yarisa je dokazala svoju prilagodljivost potrebama kupaca tako što se porodica Yaris neprestano uvećava. Od 2020. godine obuhvata i popularni GR Yaris sportskih performansi, a od 2021. i urbani krosover SUV s uzdignutom pozicijom za vožnju, verziju Yaris Cross.

Od lansiranja prve generacije Yarisa 1999, do kraja februara 2023. godine, ukupna prodaja modela s oznakom Yaris u Evropi dostigla je 5.155.506 jedinica. U 2022. prodaja Yaris familije predstavljala je preko trećine Toyotine ukupne prodaje u Evropi, sa 185.781 Yarisa, 156.086 Yarisa Cross i 5.392 GR Yarisa, što čini osam procenata ukupnog segmenta.

Yaris je pravi globalni Toyotin model s proizvodnim lokacijama širom sveta. Početak proizvodnje Yarisa bio je u januaru 1999. godine u fabrici Takaoka, u japanskom gradu Aichi. Danas Yaris ima proizvodne pogone u 10 zemalja: to su Japan, Brazil, Kina, Tajvan, Indonezija, Malezija, Pakistan, Tajland, Francuska i Češka.

U Evropi, Toyota Motor Manufacturing Francuska (TMMF) proizvodi Yaris od 2001. i Yaris Cross od 2021. godine; iste godine Toyota Motor Manufacturing Češka Republika (TMMCZ) u Kolinu takođe je  započela proizvodnju Yarisa kako bi zadovoljila sve veću potražnju za tim modelom u Evropi. Zbirno, evropska proizvodnja porodice automobila s oznakom Yaris prešla je krajem 2022. godine granicu od 4,6 miliona.

Ključne komponente Yarisa, kao što su benzinski i hibridni električni motori i menjači, takođe se proizvode lokalno, u Toyota Motor Manufacturing Poland (TMMP), koja snabdeva i TMMF i TMMCZ.

Kao deo svoje misije da obezbedi elegantnu, praktičnu mobilnost za zahteve savremenog života, Yaris ima zavidnu istoriju inovacija u bezbednosti, efikasnosti i performansama, zadržavajući trajnu privlačnost za kupce.

Prva generacija Yarisa je 2000. godine osvojila prestižnu titulu “Auto godine”, kao prvi Tojotin model ikada koji je zaslužio to priznanje, upotpunjujući niz s obzirom da je i za najbolji japanski automobil iste godine proglašena Toyota Vitz, što je bio naziv modela u Japanu. Svaka naredna generacija Yarisa bila je u užem izboru za automobil godine, a 2021. godine, sadašnja generacija je postala prva koja je osvojila drugu titulu automobila godine u 21. veku.

Prva generacija – mali genije

Krajem 1990-ih, Toyota je planirala da razvije novi kompaktni automobil za globalnu upotrebu u 21. veku. Potpuno nov model trebalo je da nastavi stopama cenjenog Toyota Starlet superminija, što je bio veliki izazov. Da bi se to postiglo, novi model je morao da dobije moderan izgled i najnovije tehnologije, nudeći istovremeno rešenje za potrebe za naredni milenijum i primenom filozofije „veliki-mali“ kao revolucionarnom idejom.

Na Salonu automobila u Frankfurtu 1997. godine svet je prvi put otkrio Toyotinu viziju s potpuno novim konceptom Toyota Funtime, u sklopu projekta konceptnih modela pod oznakom Fun („Zabava“), na kojima su bile prikazane praktične strane konstrukcije deljive platforme. Koncept automobil je dizajniran u Toyotinoj Evropskoj kancelariji za dizajn (EPOC) u Briselu, Belgija.

Godinu dana kasnije, nova Toyota Yaris debitovala je na Salonu automobila u Parizu. Eksterijer je stilizovan u EPOC centru koji će uskoro postati poznat kao Toyota European Design Development (ED2), dok je dizajn enterijera nastao u saradnji stručnjaka iz Evrope i Japana. Prva generacija Yarisa bila je moderna, s puno karaktera i svesno prilagođena evropskom ukusu, s relativno visokom, prostranom i humano oblikovanom karoserijom izrađenom u skladu s vodećim konceptom dizajna koji se odnosio na ljudske potrebe.

Iako su spoljne dimenzije bile skladne i kompaktne, u unutrašnjosti se Yaris supermini mogao pohvaliti udobnim i praktičnim prostorom koji je prevazilazio onaj koji se nudi u mnogim većim vozilima, posebno obogaćen izdašnim prostorom za glavu, kao i fleksibilnim sedištima kako bi se maksimalno povećao prostor za smeštanje i prevoz stvari.

Pametna, minimalistički kreirana karoserija i privlačna estetika postignuti su bez ikakvog kompromisa na polju bezbednosti, a prvi Yaris je postao najbezbedniji automobil u svom segmentu prema Euro NCAP standardima, uspostavljajući trend koji se nastavlja do danas.

Pokretačka snaga inovativne prve generacije Yarisa bio je napredni i efikasni 1,0-litarski benzinski motor – poznat i pod nadimkom Atom Mrav (Mighty Atom), nazvan tako zbog svoje sposobnosti da isporuči snagu ekvivalentnu tradicionalnom 1,4-litarskom motoru - imao je 68 konjskih snaga čime je 1999. zavredeo Međunarodnu nagradu za najbolji motor te godine.

Yaris se potom zauvek upisao u Toyotinu istoriju osvojivši nagradu za “Auto godine 2000”, kao prvi Toyotin model koji je ikada osvojio tu prestižnu nagradu žirija evropskih automobilskih novinara. Žiri je pohvalio izgled prve generacije Yarisa i iznutra i spolja, kao i praktičnost udobne kabine. Yarisov 1,0-litarski motor takođe je dobio visoke ocene zbog svog kvaliteta i efikasnosti, a žiri je naglasio da je to najbolji motor zapremine 1,0 l. Druga opcija motora je predstavljena kasnije te godine, nudeći kupcima opremljenijih modela s petoro vrata verziju sa 1,3-litarskim, VVT-i agregatom koji isporučuje 87 KS.

Posle toga, 2001. godine, Yaris je u Evropi bio podrška za lansiranje brenda T-Sport s naglaskom na performansama.

Yaris T-Sport s troja vrata bio je opremljen snažnim 1,5-litarskim VVT-i motorom koji je isporučivao 106 KS pri 6.000 o/min, i imao je šasiju prilagođenu performansama, ojačanu karoseriju i sportski enterijer.

Taj takozvani hot-hatch, vodeći u klasi, s ubrzanjem 0-100 km/h za 9,0 sekundi, bio je brži od većine 1,6-litarskih konkurenata, pritom brži i u srednjem opsegu brzine od 60 do 100 km/h (8,4 sekunde) od bilo kog uporedivog konkurenta. Uspeh verzije Yaris T-Sport postavio je temelje za razvoj voznih performansi koje će biti uključene u liniju svake generacije Yarisa od tada.

S uvođenjem 1,4-litarskog D-4D dizel motora 2002. godine, čime je Toyota postala prvi proizvođač na svetu koji je proizvodio dizel motor u potpunosti od aluminijuma, izbor pogonskih sklopova za liniju Yaris modela bio je zaokružen.

Yaris je brzo postao omiljen među kupcima širom Evrope, koji su ga smatrali praktičnim, zabavnim i modernim rešenjem za zahteve svakodnevnog urbanog života, ali i pouzdanim partnerom za duža putovanja, što je potvrđeno plasmanom od preko 1,2 miliona jedinica te prve generacije širom sveta.

Inovativni i prijateljski karakter prve generacije Yarisa možda najbolje odražava slogan koji je Toyota koristila u veoma uspešnoj reklamnoj kampanji u Italiji, zemlji koja je novom automobilu od milja dala nadimak „piccolo genio“, odnosno „mali genije“.
 

Jedan auto, mnogo imena

Osim simpatičnih nadimaka, Yaris je poznat po različitim imenima širom sveta. Sada dobro poznato ime Yaris potiče od reči Charis, jednine od Charites, grčke boginje šarma, lepote, prirode, ljudske kreativnosti, dobre volje i plodnosti.

Od debija modela u Japanu 1999. godine do dolaska sadašnje generacije, model je na tržištu plasiran i kao Vitz. U zavisnosti od verzije i regiona, Yaris je ujedno poznat kao Toyota Platz, Echo, Belta, Vios i Scion iA. Takođe se na određenim tržištima plasirao kao Daihatsu Charade i Mazda 2.

Prelomna tačka i granica od 10 miliona prodatih vozila obuhvata samo oznake Yaris, Vitz, Yaris Cross i GR Yaris.

Druga generacija ovenčana sa pet zvezdica

Yaris je sazreo sa svojom drugom generacijom, lansiranom u Evropi 2005. godine. Reputacija automobila s pametnim rešenjima za optimalan unutrašnji prostor i udobnost, u kombinaciji sa naprednom tehnologijom za bezbednost i performanse poboljšana je, dok je korisničko iskustvo postalo prefinjenije.

Pristup „razmišljanja o velikom automobilu“ i sveukupno veće dimenzije učinile su drugu generaciju prostranijom nego ikada, pružajući prostor sličan konkurentskim automobilima iz većeg, C segmenta. Zahvaljujući ravnom podu prtljažnika, koji je omogućio da troje odraslih udobno sedi pozadi i gde svaki odeljak u odnosu 60:40 može da klizi i menja nagib, dobijeno je impresivnih 880 mm prostora za noge putnika na zadnjim sedištima.

Prtljažnik, najveći u klasi, zapremine 737 litara, dobijen je delom zahvaljujući Toyotinom praktičnom Easy Flat sistemu, koji je stvorio prostor s ravnim podom, uz istovremeno brzo i lako preklapanje zadnjih sedišta. Posebna pažnja posvećena detaljima i udobnosti putnika podrazumevala je fino podešavanje zvuka zatvaranja vrata, uz 18,2 litara smeštajnog kapaciteta samo na prednjoj konzoli.

Uz pomoć aerodinamički efikasnog oblika karoserije s niskim koeficijentom otpora od 0,30, poboljšane su performanse i ekonomičnost, kao i dinamika i udobnost vožnje.

Zavidna istorija primene sve viših bezbednosnih standarda nagrađena je sa pet zvezdica Euro NCAP testa za zaštitu putnika, po prvi put za Yaris. Takva sigurnost ostvarena je zahvaljujući Toyotinoj naprednoj konstrukciji kabine sa sistemom zaštite od proboja (Minimal Intrusion Cabin System), i ugradnjom do devet vazdušnih jastuka instaliranih u celoj kabini, uključujući vazdušni jastuk za kolena vozača, što je bila prekretnica u primeni bezbednosnih mera u automobilu veličine Yarisa.

Druga generacija Yarisa bila je ponuđena u verzijama s troja i petora vrata i s paletom od tri motora. Novi 1,0-litarski VVT-i benzinski agregat obezbeđivao je ekonomičnost i dobre performanse, dok je u isto vreme ostao lagan, proizvodeći najveću snagu u klasi (69 KS) i najbolji obrtni moment (93 Nm). Sledeći, VVT-i 1,3-litarski agregat, preuzet iz prethodne generacije, ostao je popularan zbog svog niskog obrtnog momenta i visoke snage podešene za sportski, ali fin osećaj. Dizel motor sa oznakom 1,4 D-4D je evoluirao i sada proizvodi 90 KS pri 3.600 o/min.

Kako je Yaris neprestano sticao popularnost među vozačima svih uzrasta, zahtevi za sportskom opcijom ispunjeni u vidu verzije Yaris TS. Ova nova, sportska hečbek varijanta predstavljena je na Salonu automobila u Parizu 2006. i bila je opremljena novim 1,8-litarskim Dual VVT-i motorom sa 132 KS, maksimalnom brzinom od 194 km/h, sportskim ogibljenjem i izgledom, uključujući zadnji spojler i bočne pragove.

S porastom ekološke svesti, potražnja kupaca za manjim, efikasnijim automobilima u Evropi se ubrzavala. Yaris je prednjačio kombinujući divan urbani izgled s inženjerskim inovacijama. Toyota Optimal Drive tehnologija predstavljena je 2009. godine, donoseći poboljšanja u potrošnji goriva i emisije štetnih gasova, ne umanjujući čuvenu agilnost i performanse po kojima je Yaris poznat.

Treća generacija – stiže hibrid

Pionirski duh karakteriše sve Yaris modele, ali je 2012. godine treća generacija iz korena izmenila tržište superminija uvođenjem pune hibridne opcije i na taj način postala tehnički najnapredniji Yaris do tada.

Pune tri godine razvoja bile su posvećene sveobuhvatnoj reviziji tehnologije Hybrid Sinergy Drive, uključujući izmene i unapređenje oko 70% delova motora, kako bi bio osvojen Toyotin najlakši i najkompaktniji hibridni sistem, bez kompromisa u pogledu performansi, komfora unutrašnjosti ili prostora za stvari.

Kao prvo potpuno hibridno vozilo u B-segmentu — još jedno “prvo” za revolucionarnu oznaku modela — Yaris je postao simbol Toyotine posvećenosti da hibridne prednosti ekonomičnosti i vožnje bez stresa učini dostupnim sve većem broju kupaca, kao i potvrda odlučnosti kompanije da uvede potpune hibride u svoj program modela.

Zahvaljujući najsavremenijoj tehnologiji recirkulacije izduvnih gasova i električnoj pumpi za vodu, hibridna snaga je Yarisu omogućila najbolje performanse u klasi i efikasnost u potrošnji goriva iz sistema od 100 KS, uz mogućnost, po prvi put, potpuno električne vožnje, bez emisije izduvnih gasova.

Ne samo da je treća generacija Yarisa predstavljala revolucionarni tehnološki iskorak, već je postavila merila za stilski, sofisticirani dizajn eksterijera, najpre smelim izborom boja, a onda i aerodinamički optimizovanim oblikom karoserije koji je s koeficijentom otpora od 0,287 postao najbolji u klasi.

Godine 2017, Toyotini evropski timovi za dizajn, razvoj i inženjering u Evropi preuzeli su vodeću ulogu u globalnom projektu vrednom 90 miliona evra namenjenih unapređenju treće generacije Yarisa, sa više od 900 novih delova neophodnih za poboljšanje dizajna, dinamičkih performansi i bezbednosti.

Sledila je još jedna Euro NCAP ocena sa pet zvezdica, a Toyota Safety Sense tehnologije su predstavljene u svim modelima game kao deo fejslifta, još jednom dokazujući da se sigurnost Yarisa podrazumeva. Svetlost dana je ugledao sa osveženim izgledom, promenama prednjeg i zadnjeg dela, kao i s drugim promenama kreiranim u Toyotinom dizajnerskom studiju ED2.

Toyotin povratak na FIA Svetsko prvenstvo u reliju (WRC) 2017. godine, pod zastavom brenda Toyota GAZOO Racing, doveo je do razvoja ograničene serije Yaris GRMN, prve GRMN, linije Toyotinih automobila sportskih karakteristika koja će biti proizvedena i plasirana u Evropi. Autentični kvalitet sportskog automobila Yaris GRMN stvorio je sve preduslove da svih 400 jedinica bude rasprodato pre nego što je automobil stigao u salone.

U 2018. godini, Yaris GR SPORT, inspirisan Toyota GAZOO trkačkim nastupom, predstavljen je u ponudi kao prvi model GR SPORT specifikacije koji je lansiran u Evropi. Kontinuirani uspeh GR SPORT modela doveo je do toga da specifikacija nadahnuta sportskim performansama bude zastupljena u celoj Toyotinoj ponudi u Evropi, uključujući Yaris, Yaris Cross, Corollu, C-HR, RAV4 i Hilux.


Ceo tekst možete pročitati ovde.