Priča o Priusu

Savršeno iskustvo u vožnji za novi vek

Konvencionalni motor sa unutrašnjim sagorevanjem bila je revolucionarna prekretnica za naš svet tokom prošlog veka. Nažalost, kako se nivo korišćenja automobila i fosilnih goriva povećavao, tako je i negativni uticaj na životnu sredinu bio sve izraženiji. Zato je 1993. godine Toyota postavila novi zadatak - napraviti efikasan automobil sa niskim emisijama CO2 za čistiju budućnost.

Za četiri kratke godine razvoja proizveden je automobil koji će sve promeniti: hibridni Prius

/


Očekivano, u svetu koji je navikao na vožnju automobila sa benzinskim i dizel motorima, Priusov revolucionarni benzinsko-električni pogon izazvao je pravu pometnju. Do tog trenutka, proizvođači su se decenijama trudili da iskoriste dva izvora energije za pogon u istom automobilu – i decenijama nisu uspevali u svojoj zamisli. 1997. godine, Toyota je prvi proizvođač automobila koji je uspešno savladao brojne inženjerske izazove i time uspešno lansirao Priusa – prvi u svetu hibridni automobil sa serijskom proizvodnjom.

Spreman za 21. vek.


Kao inovacija u automobilskoj industriji, prva generacija Priusa dizajnirana je kako bi se isticala – filozofija koja se tokom narednih godina primenjivala i na sledeće generacije. Kalifornijski studio, odgovoran za dizajn, podario je ekološkom automobilu upadljiv izgled kakav je i zaslužio: istaknuti profil sa visoko izvučenom linijom krova, izražajne bočne linije i izuzetno nizak koeficijent otpora vazduha od 0,29 Cd.

Ispod karoserije male limuzine nalazio se novorazvijeni hibridni sistem sastavljen od efikasnog VVT-i 1,5-litarskog benzinskog motora i elektromotora. Taj pogonski paket stizao je u paru sa generatorom i snažnim nikl-metal-hidridnim baterijama, praktično postavljenim iza zadnjeg sedišta.

/

Hibridni sistem Priusa imao je mnogo pametnih rešenja za uštedu goriva: od inteligentnog upravljanja snagom motora i elektromotora sa ciljem što udobnije i efikasnije vožnje, do isključivanja benzinskog motora u slučaju praznog hoda kada je vozilo zaustavljeno. Ali ipak 'šlag na torti' je bio njegov sistem regenerativnog kočenja: gde se kinetička energija kočenja – koja bi se inače odbacila kao toplota – iskorišćavala za proizvodnju električne energije i potom punila bateriju, što je izuzetan primer 'recikliranja' energije u pokretu.

Čini da razmišljate "električno".


Za vozače, navedeno se odnosi na pružanje jedinstvenog i udobnog iskustva u vožnji. Pri malim brzinama, Prius omogućava kretanje gradskim sredinama u sasvim smirujućem električnom načinu vožnje, a kako brzina raste, u kombinaciju uskače raspoloživa benzinska snaga – sve uz intuitivnost i jednostavnost korišćenja konvencionalnog automobila.

Performanse Priusa bile su ravnopravne ostalim konvencionalnim automobilima sa benzinskim motorima tog vremena, dok su u većini slučajeva potrošnja goriva i emisije CO2 prepolovljene – što je bilo više od prvobitnih očekivanja novog hibridnog automobila.

/

Boravak u kabini stvarao je odgovarajući futuristički utisak. Instrument tabla u kojoj su bile smeštene važne informacije, poput brzine i signalnih lampica, postavljena je centralno ispod vetrobranskog stakla. Ispod se nalazio veliki LED ekran sa pokazivačem toka energije, koji je svim putnicima omogućavao jasan pogled na iskorišćenje hibridnog sistema u datom trenutku.

Marketinške poruke tog vremena tvrdile su da je Prius “preteča konvencionalnih automobila 21. veka”, a gledajući danas, pokazale su se u potpunosti tačnima. Izvoz iz Japana započeo je 2000. godine, a prvenstveno su se ekološki osvešćeni Amerikanci u najvećem broju odlučivali za revolucionarni Prius, među kojima je bilo i mnogo slavnih osoba koje su lansirale Toyotin hibridni automobil pod svetla reflektora.

Ceo svet je sa velikim nestrpljenjem očekivao da vidi da li i kako Toyota ustvari može da poboljša takav radikalan koncept pogona.

/
Ulazeći u novu eru


Kada je 2003. godine stigao trenutak za otkrivanje novog modela, ceo svet je sa velikim nestrpljenjem posmatrao kako Toyota ustvari može da poboljša jedan takav radikalan koncept pogona. Za inženjere je to bio izazovan projekat i zapravo neverovatna prilika. Već do tada afirmisan kao ekološki osvešćen proizvođač, pred Toyotom je bio zadatak da poveća privlačnost Priusa kroz smanjenje emisija štetnih gasova, bolje performanse i još manju potrošnju goriva.

Jedina mogućnost poboljšanja bila je započeti sa potpuno novim dizajnom, predvođenim naprednijim hibridnim sistemom druge generacije i sa ukupno 530 novih patentiranih tehnologija.

/
Kao što se očekivalo, novi hibridni sistem – od tada poznat kao Hybrid Synergy Drive (HSD) – doneo je niz promena. Poboljšanja u segmentu motora, hibridnih baterija, kao i korišćenje 50% snažnijeg elektromotora značilo je da novi Prius nije samo brži i agilniji od prethodnika, već i daleko štedljiviji – zauzevši vodeće mesto kada je reč o potrošnji goriva, povećanju električnog dometa (2 km) i smanjenju emisija CO2 (104 g/km).
/
Karoserija u stilu limuzine kod modela na zalasku zamenjena je dužim, širim i ujedno dinamičnijim oblikom. Nova izuzetno aerodinamična karoserija (koeficijent otpora vazduha 0,26 Cd) isticala se i svojom krutošću i time dobila maksimalnu ocenu na Euro NCAP testu bezbednosti sudara od 5 zvezdica, čime je Prius postigao najbolji rezultat u klasi ikada.
Tehnološki 'Tour de Force'


Ne samo da je novi Prius jasno predstavio Toyotin vodeći ekološki "know-how" princip, već je postavljen na postolje tehnoloških inovacija u automobilskoj industriji, a tu je poziciju zadržao i do danas.

Prius je po mnogo čemu prepoznat kao prvi automobil koji je doneo: Inteligentni sistem za parkiranje (IPA) razvijen kako bi pomogao vozačima u sigurnom manevrisanju kod uskih parking mesta; sistem aktivne kontrole stabilnosti sa korekcijama upravljača (S-VSC) – napredni sigurnosni sistem koji objedinjuje kontrolu servo-upravljača i kontrolu proklizavanja; automatski klima uređaj sa elektro kompresorom koji radi i dok je benzinski motor isključen.

/

U kabini je bilo još više slobodnog prostora za čak petočlanu porodicu. Centralno postavljena instrument tabla je proširena, a novi multimedijalni ekran u boji zauzeo je središnje mesto na velikoj i futurističkoj upravljačkoj konzoli. Svi modeli u ponudi stizali su sa bogatom serijskom opremom, koja bi se u to vreme teško pronašla i kod nekih premium modela automobila. Dodaci poput tempomata, premium audio sistema, satelitske navigacije, "hands-free" telefona i kamere sa ekranom za vožnju unazad ostavljali su utisak automobilske nirvane.

Tokom pet godina prodaje druge generacije Priusa, postalo je jasno da je naša hibridna tehnologija budućnost. Istraživanja zadovoljstva kupaca u celom svetu, poput prestižnog JD Power, dokazala su da kupci zaista uživaju u životu sa hibridnim automobilom, a najbolja potvrda toga bili su konstantno rastući rezultati prodaje.

Neverovatno, porudžbine u prvih pet meseci premašile su sva očekivanja i prodaja je dostigla brojku od 180.000 vozila (planirani cilj bio je 10.000 vozila), dok su liste čekanje bile i do sedam meseci.

/
Prvi na svetu postaje još bolji


2009. godine na puteve je stigla treća generacija Priusa. Neverovatno, porudžbine u prvih pet meseci premašile su sva očekivanja i prodaja je dosegla brojku od 180.000 vozila (planirani cilj bio je 10.000 vozila), dok su liste čekanje bile i do sedam meseci. Novi automobil u potpunosti je zarobio ljudsku maštu, a eko-olakšice koje su u istoj godini pokrenule brojne države samo su pomogle u popularizaciji najpoznatijeg hibrida na svetu.

Iako je silueta automobila iz profila ostala ista, zaobljene linije druge generacije su u potpunosti zamenjene uverljivijim novim stavom i oštrim linijama sa istaknutim površinama – rekli bismo, izgled koji će odvesti svetski najprodavaniji hibridni automobil u novu deceniju.

Pogled ispod lima jasno otkriva kako su Priusovi inženjeri itekako bili zaposleni: svaki aspekt automobila bio je ili ponovo razvijen ili znatno poboljšan. Za još veću uštedu goriva pri većim brzinama i izraženiji obrtni moment pri nižim brzinama, iskorišćen je veći benzinski motor zapremine 1,8-litara, dok je čak 90 % sklopova hibridnog sistema potpuno ponovno razvijeno, sa ciljem uštede na masi i prostoru.

/
Kao što smo navikli sa prethodnicima, novi Prius je takođe pokazao brojne originalne i vrlo inovativne tehnologije; ispod poklopca motora, Toyota je ugradila prvu električnu vodenu pumpu i EGR ventil za recirkulaciju izduvnih gasova koji je smanjio trenje unutar motora i time omogućio još manju potrošnju goriva; a zaljubljenici u tehnologiju bez sumnje će se oduševiti krovom od solarnih panela, koji omogućavaju rad klima uređaja dok je Prius parkiran na suncu i čak ugašen – zaista kul!
/
Potrošnja električne energije smanjena je za čak 30% zahvaljujući korišćenju LED osvetljenja spolja i unutar Priusa, a nova generacija ujedno je prvi automobil koji je konstruisan koristeći eko-plastiku dobijenu iz organskog materijala (za razliku od naftnog porekla), čime dodatno doprinosimo našim nastojanjima da smanjimo emisije i promociji održivog poslovanja.
/
/
Rastuća Prius porodica U 2012. godini, Prius porodicu čine ukupno tri modela, sa dodatkom dve varijacije: Prius+ i Prius Plug-in. Profitirajući od još snažnijih litijum-jonskih baterija, novo poglavlje u priči o Priusu ima za cilj da proširi njegovu ciljnu grupu, i time omogući svima jedinstveno iskustvo i kvalitet Toyota hibrida.
/
Prius Plug-in Estetski, novi Prius Plug-in je bio vrlo blizak svom dobro poznatom blizancu, ali velike novosti bile su baterije koje su mogle da se napune sa spoljašnjeg izvora, kao i korišćenje proverenog hibridnog sistema. Za sve koji uživaju u vožnji elektromotorom na veće udaljenosti – bez straha od pražnjenja baterije – Prius Plug-in je stigao kao najbolje rešenje. Njegove veće baterije omogućavaju potpunu električnu vožnju sa nultim emisijama do 25 kilometara, pri brzini do 80 km/h – bez brige da ćete ostati bez električne energije ili da će doći do promene u stilu vožnje
/
Prius+ Nudeći mnogo veći prtljažni prostor i sasvim dovoljno prostora za čak sedam putnika, novi Prius+ je porodičan automobil sa produženom karoserijom i četvrtasto dizajniranim zadnjim krajem, uz ostale suptilne estetske promene. Privlačan porodicama koje rastu i koje zahtevaju više prostora, a bez žrtvovanja ekoloških karakteristika, Prius+ je stigao kao dobrodošlo osveženje u ponudi, bez žrtvovanja performansi zbog dodatne mase – zahvaljujući jačim baterijama.
Pogled u budućnost


Verujemo da je sasvim pošteno reći kako je u relativno kratkih 18 godina prodaje, Prius učinio i više nego dovoljno da se njegovo ime upiše u istorijske knjige automobilske industrije, kao jedan od ključnih modela automobila u zadnjih 100 godina. U početku, mnogi nisu delili naše ubeđenje da hibridi mogu da učine promenu i utiču na budućnost mobilnosti i ekološko očuvanje naše planete, ali sada su mnogi uvereni da upravo Prius – i celokupna hibridna tehnologija – uveliko doprinosi sledećem koraku, mobilnosti sa nultim emisijama.

Sa predstavljanjem svake sledeće generacije, Prius je značajno pomogao u smanjenju emisija, potrošnji goriva, predstavljanju novih vodećih tehnologija i, najvažnije, pružio uzbudljivu platformu za uživanje u vožnji u godinama koje dolaze.

/
Naša politika e-privatnosti

Koristimo kolačiće na našem sajtu kako bismo vam pružili bolju uslugu. Ako se slažete sa tim, nastavite da koristite sajt kao i obično, ili saznajte kako da podesite kolačiće.