Besplatno isprobajte Toyotu Cenovnici i katalozi E-novosti Konfigurišite svoju Toyotu Moja Toyota

Intervju

Didier Leroy

Dosadašnji glavni čovek TME može da postane prvi izvršni potpredsednik Toyote koji nije Japanac

Kada je Toyota Motor Corporation zaposlila Didiera Leroya u svojim evropskim redovima, moglo se čuti kako neće moći da napravi mnogo kao stranac kod najvećeg proizvođača automobila na svetu. Međutim, od početka aprila Leroy u potpunosti nadzire planiranje, proizvodnju i prodaju Toyota vozila za čak pola sveta.
„Rekli su mi nešto poput – molim!?“, istaknuo je 57-godišnji Francuz Didier Leroy u poslednjem intervjuu u Toyotinoj evropskoj centrali u Briselu, prisećajući se reakcija poznanika i kolega kada je prihvatio posao kod japanskog proizvođača automobila, sada već daleke 1998. godine.
„Ideš u Toyotu? Da li znaš da je to japanska kompanija? Nećeš nikada imati neku veću odgovornost u njihovim redovima“, nastavio je Leroy u istom tonu sa smeškom na licu. S druge strane, u junu ove godine deoničari će glasati o imenovanju prethodnog glavnog čoveka Toyota Motor Europe za člana Upravnog odbora, čime bi Leroy mogao da postane jedan od šest izvršnih potpredsednika koji su po odgovornosti odmah ispod predsednika Toyote Motor Corporation, gospodina Akia Toyode. 
Time bi Leroy ujedno postao prvi izvršni potpredsednik Toyote koji nije Japanac, što u 77 godina dugoj istoriji kompanije označava bitnu promenu koja je u tesnoj trci s nemačkom Volkswagen Grupom za zadržavanje titule najvećeg proizvođača automobila na svetu.
Kada pogledate japanske kompanije, još uvek je vrlo teško doći do izvršnih pozicija ako ste stranac“, rekao je Christian Stadler, profesor poslovne ekonomije i menadžmenta na Univerzitetu Warwick u engleskom Coventryju. 
„Leroyova nominacija za izvršnog potpredsednika je svakako dobra i pozitivna stvar za Japan, čija se tržišta vrlo brzo i globalno razvijaju“, nastavio je Stadler. Toyota, najveća japanska kompanija u segmentu proizvodnje, ovime može da nagovesti mnogo šire promene unutar zemlje. Prisetimo se samo, Toyotine odluke o povećanju prosečne radne plate, na primer, to je kasnije kopirano i od strane drugih kompanija.
Strani direktori
Svega 2,1 % direktora u Nikkei japanskom indeksu koji sadrži 225 kompanija su stranci, prema istraživanju sprovedenom u 2014. godini. Poređenja radi, na rukovodećim pozicijama kompanija u drugim delovima sveta, taj procenat stranih direktora je mnogo veći. Na primer, samo u Velikoj Britaniji 33 % direktora su stranci, 8 % u SAD-u i 7,5 % u Indiji. 
Ako govorimo o vođenju najvećih japanskih kompanija, ta brojka je još manja. Toyotin domaći konkurent, Nissan, vođen je od strane Carlosa Ghosna (61), koji poseduje tri pasoša – francuski, brazilski i libanski, a ujedno je i vodeći čovek Renault-a. Nissan-ov Upravni odbor ima još tri člana koji nisu japanske nacionalnosti, dok Sony ima dva. Takeda Pharmaceutical je ovog meseca postavila Christophera Webera za izvršnog direktora, čineći istoga prvim vodećim čovekom te najveće azijske farmaceutske kompanije koji nije japanske nacionalnosti.
Dok je Leroy bio vodeći čovek Toyote Motor Europe, operativna dobit u tom tržišnom segmentu je porasla na 474 miliona evra u prvih devet meseci prošle fiskalne godine, u odnosu na 116 miliona evra u periodu iz 2011. godine. Obim prodaje je takođe porastao za 10 % u odnosu na 2010. godinu, na ukupno 888.000 vozila u 2014. godini.
/
Osnovna načela
Tipičan evropski bež šešir koji se nalazi na stoliću za kafu u Leroy-evoj kancelariji najbolje pokazuje njegovo umeće kombinovanja poslovnih principa japanske kompanije, poznatih kao Toyota Way, sa umerenom dozom zapadnoevropskog stila poslovanja. Kada je Leroy 2010. godine postao vodeći čovek Toyotinog poslovanja u Evropi, njegov prethodnik Shuhei Toyoda predao mu je pomenuti bež šešir uz reči zapisane na prednjoj strani „genchi genbutsu“.
U Toyota jeziku, ovo osnovno načelo se može prevesti kao: „idi na izvor problema i samostalno proveri uzrok“.
Jednostavna ideja posete proizvodne linije kako bi u potpunosti shvatio proces proizvodnje je koncept upravljanja koji sada praktikuju svi njegovi obožavatelji i naslednici. S druge strane bež šešira piše: „radi ono što smatraš najispravnijim“, princip koji je Leroy podigao na još veći nivo pozivajući se na osnovno poslovno pravilo koje treba da sledi svaki zaposleni: „Nemoj raditi kako bi impresionirao svog nadređenog, već radi ono što je najbolje za kompaniju.“
„Nemoj da se menjaš“
Iako opiranje odlukama nadređenog u jednoj japanskoj kompaniji može da bude protumačeno vrlo negativno, isto je upravo u vrhu Leroyjevih 10 poslovnih pravila koje čuva na malenom A3 papiru i uvek nosi sa sobom u džepu košulje. Kaže kako mu je takav stav pomogao da stekne poštovanje u Toyoti, uključujući poštovanje i Akia Toyode, čiji je deda i osnovao kompaniju. 
„Uvek sam mu govorio iskreno šta sam mislio“, Leroy odgovara na pitanja o odnosu s prvim čovekom kompanije. Kada su se susreli tokom marta, nakon što je Leroy nominovan za novu poziciju, Toyoda mu je preneo samo jednu molbu: „Nemoj da se menjaš.“
Rođen u malenom gradu Dechy na severu Francuske, Leroy je u dva navrata promenio svoju karijeru, pre nego što je počeo da radi za Toyotu. U svojoj 15. godini igrao je fudbal u Lilleu i sanjao o profesionalnoj fudbalskoj karijeri. Snove je pokvarila povreda zgloba i usmerila ga u daljem životu.
Njegov prvi posao, sa 24 godine, bio je u Renault-u. Prihvatio je 18-mesečni ugovor kao pripravnik na proizvodnoj liniji Renault-ovog pogona u Douaiju, koja je proizvodila modele Renault 9 i Renault 10. U Renault-u se polako penjao po lestvici odgovornosti, čime je s vremenom postao odgovoran za svu proizvodnju u pogonu Le Mans, zbog čega je bio vrlo blizak Ghosnu.
Kada je Toyota uspostavila proizvodnju automobila u Francuskoj, otišao je da radi za japanskog proizvođača. Tokom jedne godine, Toyota je izgradila proizvodni pogon u blizini grada Valenciennes, gde se od 2001. godine proizvodi Yaris.
Toyota izazov
Nešto toliko izazovno poput vođenja Toyotinog poslovanja u Japanu, Severnoj Americi, Evropi i Africi Leroy-u neće biti novo iskustvo pošto je navikao na stalne izazove i testiranja. „Pomogao je Toyoti da ostvari nemoguće, da može profitabilno da proizvodi male automobile u zemlji poznatoj po snažnim radnim sindikatima“, rekao je Colin Hensley, konsultant koji je 15 godina radio za Toyota Motor Europe.
Nešto aktuelnije, morao je da dokaže svoje stavove i umeće oko vođenja Toyotine prodaje i marketinga u Evropi mnogima koji su sumnjali u njegove sposobnosti, kao čoveka iz menadžmenta koji je karijeru proveo blizu proizvodne linije. 
„Čovek koji svakodnevno dolazi u korporativnoj Toyota jakni, sigurno s malo gela u kosi, mora izuzetno da radi i dokazuje se kako bi uverio ostale da je dorastao izazovu“, navodi Hensley. „Njegovo poreklo je njegovo poreklo, i toga nikako ne treba da se stidi.“
Naša politika e-privatnosti

Koristimo kolačiće na našem sajtu kako bismo vam pružili bolju uslugu. Ako se slažete sa tim, nastavite da koristite sajt kao i obično, ili saznajte kako da podesite kolačiće.